به گزارش راهبرد معاصر، دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سهشنبه ۴ اردیبهشت ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجتالاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) بهصورت علنی آغاز شد.در ابتدای این جلسه دادگاه آیاتی از قرآن مجید قرائت شد.
سپس حجتالاسلام دهقان، رئیس دادگاه با اشاره به احایثی از پیامبر (ص) و حصرت علی (ع) در باره عدالت ضمن گرامیداشت یاد شهدا و امام راحل گفت: ادامه جلسه اول دادرسی برای رسیدگی به کیفرخواست واصله از دادسرای عمومی و انقلاب به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، با حضور اینجانب و مستشاران محترم و نماینده دادستان جناب آقای امین وزیری نماینده محترم دادستان و وکلا و خانواده شکات پس از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن از سوی دادگاه، از قانون مجازات اسلامی و اصل ۳۵ قانون اساسی و ماده ۳۸۶، ۳۵۹ از قانون ایین دادرسی کیفری و ضرورت رعایت قانون ایین دادرسی با تعیین و انتخاب وکلای تسخیری و ماده ۳۸۷ و ۳۸۸ و۳۸۹ و ۳۹ و ۳۹۶ از آیین دادرسی کیفری جلسه رسمی دادگاه را آغاز کرده است. قاضی پرونده در ادامه گفت: به متهمین اعلام می شود چنانچه محلی برای ابلاغ اوراق قضائی دارند، اعلام کنند.
وی در خصوص تأخیر در زمان برگزاری دادگاه گفت: اولین نکته اینکه علت تاخیر دادگاه به جهت تاخیر یکی از وکلای متهمین وکیل ردیف اول تا بیستم بود، با توجه به اینکه ریاست دادگاه و مستشاران با تاکید جدی بر ضرورت رعایت نصوص قانونی عدم حضور وکیل در جلسه موجب اخلال در جلسه محسوب میشود و وکیل ردیف اول تا بیستم و وکیل شخصیت حقوقی سازمان است به دلیل تاخیر حضور وکیل جلسه دادگاه با تاخیر آغاز شد از اینجا به وکیل متهم تذکر داده میشود که از این پس در جلسات دادگاه سر زمان اعلام شده دادگاه حاضر شوند.حجتالاسلام دهقان بیان کرد: دادگاه پس از تبریک ایام و قبولی طاعات و تبریک پیروزی بزرگ ایران در پاسخ و تنبیه دشمنان ملت به این شرح اعلام می دارد با توجه به قرائت کیفرخواست، و نظر به نص قانون ماده ۳۵۹ ایین دادرسی کیفری، شکات و وکیل آن ها فرصت دارند و دادگاه به استماع آنها میپذیرد.
قاضی افزود: به مردم آلبانی و برخی کشورهای اروپایی اعلام میکنم اکنون افرادی که برای آنها کیفرخواست صادر شده است و دادگاهی با بهرهمندی از حق انتخاب وکیل برای دفاع از اتهامات انتسابی در وجود دارد؛ عملی که به نظر میرسد دولتهای این کشورها آنها را نسبت به این موضوع آگاه نکردند.رئیس دادگاه ابراز امیدواری کرد این دولتها با اولویت دادن به امنیت مردم خود در استرداد آنها به جمهوری اسلامی ایران مانند هر گروه دیگری که متهم میشود اقداماتی را در راستای منافع ملی خود انجام دهند.در ادامه با دستور قاضی سید میثم حکیم زاده حسینی یکی از وکلای شکات پرونده برای بیان اظهارات خود در جایگاه قرار گرفت.
سید میثم حکیمزاده حسینی، وکیل شکات پرونده ضمن حضور در جایگاه نسخه ای دفاعیات خود را به دادگاه تقدیم کرد و گفت: جلسه اولی است که فرصت بیان جهت گیری سازمان مجاهدین خلق در دهه ۵۰ است و سلطه ای که نظام پهلوی بر این سازمان پیدا کرد. وی در خصوص اینکه مسعود رجوی چه شد که توسط ساواک بازداشت و به اعدام محکوم شد و چگونه از بند زندان رهایی پیدا کرد. در جلسه قبل مقدماتی مطرح شد، که در تکمیل آن و بر اساس مستنداتی که در کتب خاطرات و مورخین تهیه شده است، عنوان خواهم کرد.
حکیمزاده حسینی از قاضی دادگاه در خواست کرد که مستندات او در زمان قرائت لایحه اش در دادگاه نمایش داده شود و گفت: در کتاب احمد احمد، خاطرات یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق که از این سازمان جدا شده آمده است که دانشجویان عدالتخواه در دهه ۵۰ با تغییر رویکرد این سازمان مواجه شدند. وی با اشاره به اظهارات نخست قاضی دادگاه مبنی بر اینکه مردم و مسئولان کشورهای میزبان اعضای سازمان مجاهدین خلق باید از جنایات منافقین آگاه شوند، گفت: رسیدگی به این پرونده با چنین ابعاد، جنایاتی که در سطح ملی و بینالمللی انجام داده، اصحاب رسانه باید این جنایات را معرفی کنند.
در جلسه امروز به این موضوع خواهیم پرداخت که سازمان مجاهدین خلق جوانان پاک نیت را جدب خود کرده بود، تغییر روش داد که این تغییر روش به مذاق رژیم سابق (پهلوی) خوش آمد. باید اصحاب رسانه جنایات گروهک منافقین را رسانهای کنند.قاضی در تذکر به این وکیل بیان کرد: دادگاه هنوز واژه جنایت و جرم را به کار نبرده است و در کیفرخواست از واژه اتهامات استفاده شده است، هنوز دادگاه هیچ قضاوتی نکرده است.
وی در پاسخ به پرسش قاضی دادگاه با اشاره به یک سند از اسناد ساواک اعلام کرد که مسعود رجوی بعد از آنکه همرتبههای او در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند، از طرف شاه حکم عفو گرفت و همکاری خود با ساواک را آغاز کرد. این موضوع در یک نامه ارتشبد نصیری به صراحت آمده است.
این وکیل شکات پرونده گفت: آنچه از این حوادث بر میآید نشان میدهد جنایاتی رخ داده که هر کس توصیف آن را بشنود کلامی غیر از این نمیتواند بگوید، از نظر وجدان عمومی اصحاب رسانه تکلیفشان این است که موارد را انعکاس دهند. آنچنان که امروز میبینیم در جنایات غزه وجدانها بیدار شده است و همه موضعگیری میکنند.
وی افزود: اتفاقی که در این چهل و چند سال گذشته در ایران به دست جنایتکاران تروریست سازمان مجاهدین خلق رخ داد کمتر از آن چیزی نیست که امروز در غزه میبینیم. این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: ما با افرادی مواجه هستیم که حد اعلای جنایت و خیانت را در مورد کشور خود و منافع ملی خودشان به کار بردند.وی با اشاره به یک سند از ساواک اعلام کرد که مسعود رجوی بعد از آنکه همرتبههای او در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند، از طرف شاه حکم عفو گرفت و همکاری خود با ساواک را آغاز کرد. این موضوع در یک نامه ارتشبد نصیری به صراحت آمده است.
این وکیل پایه یک دادگستری گفت: سؤال بیپاسخ از سوی اعضای گروک تروریستی منافقین این است چرا به رغم محکومیت مسعود رجوی به اعدام و به رغم اجرای حکم سایر اعضا، اما رجوی نه تنها اعدام نشد بلکه ریاست گروهک را برعهده گرفت و بعدها مشخص شد که او در اختیار دادن اطلاعات سایر اعضا و لو دادن آنها به سازمان امنیت و اطلاعات کشور برآمده بود.وکیل در پاسخ به پرسش قاضی دادگاه مبنی بر اینکه چه سالی این اتفاق رخ داده، گفت: در سال ۱۳۵۰ و مستنداتی که از سال ۱۳۵۱ وجود دارد درباره عفو مسعود رجوی وجود دارد. مکاتبات ساواک درباره مسعود رجوی به تاریخ فروردین سال ۱۳۵۱ وجود دارد.
وکیل شکات سپسبه تشریح چگونگی تغییر ماهیت سازمان مجاهدین خلق از اسلامی به مارکسیستی پرداخت. قاضی بارها با ارائه تذکر به وکیل، خواستار آن شد تا وی در محدوده کیفرخواست دفاع کند.
اسلام ابزار دست رهبران سازمان مجاهدین خلق سپس صفاالدین تبرائیان، شرقشناس، پژوهشگر و مولف ۳۵ جلد کتاب، با درخواست وکیل شکات و با موافقت قاضی به تبیین مستندات شکات در خصوص ارتباط رهبران سازمان، نحوه شکلگیری این سازمان، مبنای فکری تشکیل سازمان، جریانهای انقلابی و اجتماعی و سیاسی که از زمان تشکیل سازمان در جهان رخ دادند، پرداخت.
صفاالدین تبرائیان گفت: شروع کار سازمان مجاهدین خلق با تایید عالمان و دانشمندانی بزرگی مانند ربانی شیرازی و لاهوتی و مطهری و طالقانی و مطهری و شریعتی همراه بود. اما با اعدام رهبران سازمان در سال ۱۳۵۰ ساختار رهبری سازمان دچار تغییر شد هرچند رهبران قبلی کشاورزی و شیمی و فنی درس خوانده بودند و اطلاعات آنها از جامعهشناسی و دین و مذهب و شریعت بسیار کم بود. در دهه ۱۳۵۰ رهبران سازمان شروع به تحریف تفسیر آیات قرآن کردند و حتی بین چه گوارا و هوشی مینه و امام حسین(ع) تفاوتی قائل نبودند. آنها کفر آمده در قرآن را معادل امپرياليسم میدانستند و آخوند را بلای جان اسلام و مسلمین میدانستند.
وی در ادامه با بیان اینکه اولین بار از سوی حاکمیت پهلوی دوم به گروه نادر شایگان و شعاعیان، لقب مارکسیست اسلامی داده شد، اظهار کرد: به نظر میرسد که اسلام ابزار دست مجاهدین بود زیرا ۹۵ درصد جمعیت کشور مسلمان شیعه بودند و نمیشد که با نهضت مارکسیستی برانگیخته شد و اسلام مارکسیستی را پیش بردند. در حقیقت رگههای مارکسیسم در جزوههای رهبران و کادر اصلی سازمان وجود دارد./ فارس